Oj så trött jag är ikväll! Jag har jobbat fem dagar i sträck vilket jag vet är vardag för de flesta. För mig är det ofattbart, näst intill omänskligt. Hur hinner föräldrar med sina barn när de hämtar på förskolan kl 17? Och hur orkar en med sig själv och hemmets alla behov? Nej tack, heltid är inget jag kommer satsa på. Jag vill ha tid att leva lite också! 

Ikväll ville jag lyxa till det med en smulpaj efter middagen. Min favorit är blåbärspaj och jag brukar baka den efter ett enkelt recept från boken ”Gott utan socker”. Jag har provat många recept i boken och vart lika nöjd varje gång. Så många enkla recept, fina bilder och inspiration. Författaren till boken har även inlett boken med att skriva om sin egen familjs resa till ett liv fritt från socker och gluten och varför de gjort det valet vilket gör boken mer personlig. 

  
 

Glutenfri blåbärspaj sötad med kokossocker
 
Receptet på vaniljsåsen kommer från samma bok. Finns det något godare än hemmagjord vaniljsås? Knappast! 

Blev du sugen på att testa blåbärspajen? Varsågod, här får du receptet: 

Ingredienser:                                                0,5 dl kokossocker                                             2 dl havregryn                                                     1 dl hadselnötsmjöl eller havremjöl             2 dl havregryn                                                        125 G smör                                                           0,5 l färska eller frysta blåbär                        1 msk potatismjöl    

Gör såhär: 

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda kokossocker, havregryn och mjölet i en bunke. Fördela smöret med övriga ingredienser och nyp ihop till en deg. Lägg bären i en ugnsform och strö över potatismjöl och lite kokossocker. Fördela smulfrgen över bären. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 min. Ät och njut! 

Vaniljsås:

Ingredienser                                                     

3 äggulor                                                                     Agavesirap efter egen smak                                2,5 dl valfri grädde                                                    1 vaniljstång

Gör såhär:

Dela och skrapa ur vaniljstången. Lägg alla ingredienser i en gryta och sjud tillsammans med vaniljstången tills det tjocknar en aning. Plocka upp stången. Servera ljummen! Såsen kommer tjockna mer när den svalnat.  

                          

Att fira utan socker är för mig en lyx! Visst blir jag också lockad av socker ibland och faller för frestelsen att provsmaka något då och då. Ibland är det stress som påverkar mig, ibland dålig planering. Det sockerfria livet är för mig inget slaviskt, men väldigt viktigt och vägledande. Jag ser samhällets sockerkonsumtion och vad det gör med människor och blir rädd. Socker styr personer och de som är värst drabbade av sockerberoende är oftast de som måste påpeka att jag är missunsamm eller att ”man måste njuta av livet”. Det är dock inte lätt att njuta när man vet hur sockret påverkar kroppen och speciellt min kropp. Eftersom jag styr min insulinproduktion med knapptryckningar på en apparat utanför kroppen så blir det väldigt mycket mer komplicerat för min kropp att ta hand om allt socker. Att dosera insulin är ett lotteri. Man får hoppas på tur och ibland lyckas man men ofta inte. Den automatiken som sker i en frisk kropp är fantastisk! Ni som har en fungerande bukspottkörtel som fixar insulin automatiskt, var rädd om den! Ta hand om kroppen och var tacksam för den automatik som hela tiden sker där inne. 

För mig innebär att unna mig att äta ren mat med gott samvete. Hur unnar du dig? 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *