Attention please!
Låt mig presentera en riktig värsting. Det syntetiska sötningsmedlet Aspartam.
Som med de flesta tillsatser i maten pågår en debatt huruvida det är farligt eller inte. Producenter och tillverkare som använder sig av dessa ofta billiga lösningar i sina produkter menar att det inte alls är farligt om man inte överskrider gränsvärdena som i sin tur ofta innebär att man måste äta väldigt mycket för att lyckas komma över gränsvärdet. Samma gäller Aspartam. Livsmedelsverket menar också att Aspartam inte är farligt om man inte kommer upp över ett visst gränsvärde.

Jag tycker att vi bojkottar de där gränsvärdena och tänker sunt. Ett syntetiskt sötningsmedel framställt på ett labb. Kan det vara bättre än naturlig söta råvaror? NEJ.

Aspartam

Vad är Aspartam?
Aspartam är ett syntetiskt sötningsmedel, ca 200 gånger sötare smak än socker. Framställs ur asparaginsyra och fenylalanin. Så gott som kalorifritt och påverkar därför inte blodsockret. Men! Syntetiska sötningsmedel tolkas annorlunda av hjärnan än naturliga sockerarter. Kalorierna i vanligt socker påverkar mättnadskänslorna vilket syntetiska sötningsmedel inte gör. Det i sin tur skapar ett beroende och problem med viktökning. Lägg till att de som väljer sötningsmedel för att det är kalorifritt känner att de vart duktiga och unnar sig kanske därför något annat gott med kalorier, också.
Aspartam verkar också motverka kroppens eget ”må bra-hormon” Serotonin. Serotonin gör att vi känner välmående och utan det blir vi oroliga, deprimerade och har lättare att drabbas av psykisk ohälsa. Kroppen kan inte bryta ned syntetiska ämnen. Den vet inte hur det ska hanteras och i många fall lagras istället för kroppen okända ämnen i vårt fett.

Aspartam är som bekant en godkänd tillsats och används flitigt. Gränsvärden bestäms av EFSA, Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet. Det är många forskare som ställer sig kritiska till att detta är en godkänd tillsats och uppmanar till försiktighet.
Du kan bland annat hitta det i lågkaloriprodukter (tex kvarg som marknadsförs som sockerfri), lättprodukter, läsk, sockerfritt godis och energidrycker. En ganska så obekväm sanning är att det också väldigt ofta förekommer i tuggummin. Tuggummi är en sådan produkt som en kanske inte läser ingredienserna på så ofta. Men det är alltså ett tips att börja göra det.

Att lightprodukter rekommenderas till diabetiker är för mig helt absurt. Det näst intill kränker mig. Diabetiker, en grupp kroniskt sjuka människor (typ-1) rekommenderas ett syntetiskt framställt ämne som riskerar påverka vår hälsa än värre med till exempel cancer som vi redan har större risk för att drabbas av. Ofta rekommenderas det i all välmening för att bidra till stabilare blodsockervärden. Det kanske till exempel inte är värt att dricka läsk alls trots att det är kalas? En diabetikers allra mest sunda val: Prioritering!

Källor: Matfusket.wordpress.com, radron.se

2 thoughts on “Aspartam, E-951”

  1. Hej!

    Jag har märkt att jag blir otroligt uppsvälld och hård i magen när jag äter tex läkerol, tuggar tuggummi, dricker tex celcius och annat ”sockerfritt”.

    Kvargen kan jag köpa naturell och blanda med bär. Men hur ska jag göra med tuggummi och halstabletter?
    Vet du någon webbshop eller butik som säljer naturliga ”söt saker”

    Tack för en bra blogg och instgram ☺️

    1. Tack så mycket! Jag tror det bästa du kan göra är att försök lära sig leva utan halstabletter, tuggummin och energidryck ! Det är tråkigt nog produkter som innehåller många olika former av onaturliga ingredienser som din mage tydligt visar att den inte mår bra av. Jag har inga tips på bättre varianter, förutom att jag vet att hälsokost affärer har naturliga halstabletter, dock sötade med socker. ?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.