Vad gäller frukost så är jag nu för tiden väldigt ombytlig. Ibland blir det rågbröd, ibland smoothie, ibland naturell youghurt med granola. Ägg kompletterar ofta. När kag känner att kroppen verkligen behöver något näringsrikt brukar jag göra en grön smoothiebowl med mycket ingefära och grönt! 
Tidigare åt jag alltid samma. Havregrynsgröt med någon frukt på och mjölk. Kanske var det för att barnen alltid åt det men nu har de också velat variera sig och det kanske är bra, trots att det ju är behändigt att veta precis vad en ska göra för frukost varje morgon. 
Mandelmjölsgröt var också en frukost som jag gjorde varje morgon under en lång period. Blodsockret höll sig så stabilt på det då det är väldigt snålt på kolhydrater. Vill jag ha mer kolhydrater så kan kag istället satsa på frukt och bär. Receptet är ett LCHF recept som jag föll för därför att jag saknar mannagrynsgröt litegrann. Det fick vi allltid hos farmor när vi var små och det vilar något väldigt tryggt i att äta det, trots att jag idag vet att det inte är speciellt hälsosamt. 
Såhär gör jag min gröt: 
Smält en klick smör i en gryta. Häll i 1,5 dl valfri mjölk. Jag har mestadels använt komjölk, kokosmjölk eller mandelmjölk. Knäck i ett ägg och vispa ordentligt. Häll i 2 msk mandelmjöl, 0,5 msk fiberhusk, vaniljpulver och salt efter egen smak. Vispa hela tiden medans det kokar upp och när det blivit en fast konsistens är det färdigt! Servera med frukt, bär och valfri mjölk.  

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.